Bakom kulisserna

Vad är idéerna bakom XXXLutz reklam?

The More is More Möbelstore – med den formuleringen började man sin expansion i Sverige. Marknadsföringen som sker såväl på radio, tv och tidningar förmedlar XXXLutz framgångsrecept, stort urval, mycket service med engagerade medarbetare.

I Österrike har marknadsföringen i media av XXXLutz skett uteslutande av den fiktiva familjen Putz. Familjen som är ett verk av reklamagenturen Demner, Merlicek och Bermgmann, har den österrikiska publiken kunnat följa sedan 1999. Senat 2008 korades reklamen till en av de mest populära i hela Österrike. Familjen som dithills bestått av fyra personer utökades samma år med en femte medlem, Ixi. flickvän till Putzi Putz. I februari 2010 ersattes mormodern, Trude Fukar av Zdenka Hartmann. Trude är redan över 90 år och lever nu på ett äldreboende i Linz.
 

Varför hittar man en röd stol framför varje XXXLutz?

År 2004 införde stolen som reklamsymbol. Införande medförde också ett Guineness-rekord med en 30 meter hög stol. man kan med andra sätt säga att stolen som reklamlogga har satt ett tydligt tecken och ett synbart symbol för möbelvaruhuset. Stolen finns också i ett mini-format i trä att köpa.
 

Varifrån kommer benämningen Lutz? Vilken familj står bakom?

Den 31 oktober 1945 registrerades firman, „Lutz Möbel, Vertriebsgesellschaft Seifert & Co OHG“, hos bolagsverket i Österrike.

Firmagrundare var advokaten Dr. Richard Seifert med fru, Gertrude Seifert, född Lutz (1921-). Gertrude var dotter till en husläkaren i Haag am Hausruck (i norra Österrike).
 

Hur uppstod XXXL-restaurangerna?

För att införa än mer komfort och service till kunderna införde man 1996 ett eget restaurangkoncept. De första restaurangerna kom att införas i de Österrikiska städerna Ried och Wiener Neustadt. Alla nytillkomna varuhus var därefter alltid utrustade med en restaurang och de gamla varuhusen kom också att utökas med en XXXL restaurang.

Service ligger oss varmt om hjärtat: dagens rätt serveras såklart men det finns också möjlighet till äta à la carte. Den höga standarden finns inte minst att hitta i ingredienserna. För att denna kvalitet ska bestå, träffas alla XXXL kockar en gång om året för tester och provsmakning. Bara det som kocken gillar kommer på tallriken. För att se vad som finns på menyn eller vad som komma skall kan man läsa och bläddra i hela menyn online på vår hemsida. Det går också att skriva upp sig och få menyn skickad per email.
 

Vilka reklampriser och utmärkelser har XXXLutz vunnit?

XXXLutz reklamkoncept har gjort företaget till Österrikes mest kända möbelvaruhus. Enligt utfrågningar är XXXLutz Österrikes också mest omtyckta möbelvaruhus.

Juryn från International Advertising Association (IAA), sektion Österrike, korade 2010, Thomas Saliger, marknadsföringschef och talesperson för XXXLutz-gruppen, till "Marketer des Jahres" = sv: ”årets marknadsförare”. XXXLutz som sköts av reklamagenturen Demner, Merlicek & Bergmann med huvudsäte i Wien, Österrike fick 2004 pris bästa reklamkoncept.
 

Vad är XXXLutz-prispass?

Prispasset är vårt medlemskort med flera olika fördelar och erbjudanden. Antalet medlemmar ökar hela tiden, för närvarande har vi 1,6 miljoner nöjda fans. Alla kan få prispasset och ta del av alla erbjudanden som medföljer. Oavsett om det gäller smidig uthyrning av möbeltransportbil för flyttning eller alla våra månadserbjudanden, det finns något för alla! Läs mer om prispasset på följande länk!
 

Var får jag tag på prispasset?

Lättast anmäler du dig via hemsidan, registrering av prispass. Den andra möjligheten är att kontakta närmaste säljare i varuhuset för att registrering direkt.
 

Vilken reklamstrategi råder hos XXXLutz-gruppen och vad står XXXL för?

XXXL står framförallt för det stora urvalet och kompetensen. XXXL beskriver också vår mål att vara bättre än andra.

För att vara nummer 1 hos kunden måste man också bevisa att man har vad som krävs vad det gäller reklambudskapet. Det har uppnåtts med ovanliga idéer såväl i tv, radio, reklamblad, plakat och tidningar.

Som symbol för såväl storleken på företaget som för resultaten som hade uppnåtts byttes namnet 1999 från Lutz till XXXLutz.